Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

Γλώσσα Ε:Ενότητα 1,κεφ.2 Η φίλη μας η θάλασσα

Nαυάγιο «Prestige»:  χρονικό μιας προαναγγελθείσας οικολογικής καταστροφής

Το ατύχημα
Το δεξαμενόπλοιο Prestige, ιδιοκτησίας μιας offshore λιβεριανής εταιρείας με σημαία Μπαχάμες, ελληνόκτητο σύμφωνα με δημοσιεύματα, μεταφέροντας 77,000 τόνους πετρέλαιο (fuel oil) από τη Λιθουανία με προορισμό την Σιγκαπούρη, κόπηκε στη μέση αφού έχασε την ευστάθειά του λόγο καιρού και βυθίστηκε τελικά στ' ανοιχτά των βορειοδυτικών ακτών της Ισπανίας. Το 26χρονο πλοίο διέθετε μονά τοιχώματα και σύμφωνα με ανακοινώνεις των ισπανικών αρχών δεν κατάφερε τα τελευταία χρόνια να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές για ασφαλή ναυσιπλοΐα .

Το ναυτικό ατύχημα έγινε κοντά στο επικίνδυνο πέρασμα της Γαλικίας. Πριν το πλοίο  κοπεί στη μέση είχαν ήδη διαρρεύσει 3-4000 τόνοι πετρελαιοειδών από δύο δεξαμενές του. Συνολικά έχουν διαρρεύσει στη θάλασσα 10.000 -κατ' άλλες εκτιμήσεις 20.000 τόνοι- πετρελαιοειδών.  Τα δύο κομμάτια του δεξαμενόπλοιου βυθίστηκαν παρασύροντας το υπόλοιπο φορτίο σε βάθος 3.500 μέτρων.

Οι συνέπειες

Οι συνέπειες του ατυχήματος ήταν πολύ σοβαρές για την οικολογία της γύρω περιοχής, με άμεσες κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις:

  • Η συνολικού μήκους 200 χλμ. πετρελαιοκηλίδα απείλησε μια περιοχή μείζονος οικολογικής σημασίας και μια ιδιαίτερα σημαντική ζώνη αλιείας
  • Οι ισχυροί άνεμοι και τα θαλάσσια ρεύματα παρέσυραν την πετρελαιοκηλίδα προς το νεοσύστατο Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο των Ατλαντικών νήσων της Γαλικίας, που είναι το σημαντικότερο Ισπανικό οικοσύστημα για θαλάσσια πουλιά και άγρια ζωή.
  • Παρά την κινητοποίηση αρχών και εθελοντών, η πετρελαιοκηλίδα ρύπανε  τις ακτές: 35 χιλιόμετρα ακτών σύμφωνα με τις αρχές ή 200 χιλιόμετρα σύμφωνα με τις ενώσεις αλιέων, με άμεσες επιπτώσεις όχι μόνο στο περιβάλλον αλλά και την τοπική οικονομία.
  • Ας σημειωθεί ότι αρκεί ένα λίτρο πετρελαίου για να ρυπανθεί στη θάλασσας μια έκταση όσο δύο γήπεδα ποδοσφαίρου. Μπορούμε να φανταστούμε τι ζημιά κάνουν 10-20.000 τόνοι στη θάλασσα.
Tο ναυάγιο του "sea diamond" στη Σαντορίνη


Πέρασαν τέσσερα χρόνια από το ναυάγιο του Sea Diamond και μέχρι σήμερα το κουφάρι παραμένει δυστυχώς μέσα στην κλειστή θάλασσα της Καλντέρας της Σαντορίνης. Η Σαντορίνη, ένα μουσείο φυσικού κάλλους, ένας από τους πρώτους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, κατέληξε να έχει το δικό της ναυάγιο. Και όχι ένα τυχαίο ναυάγιο, αλλά ένα πλωτό ξενοδοχείο με εκατοντάδες τόνους μαζούτ στα σωθικά του, με δεκάδες τόνους χημικών και τοξικών ουσιών και συνολικού βάρους 22.000 τόνων. Από τους περισσότερους επιστήμονες το ναυάγιο χαρακτηρίζεται ως μια τοξική ωρολογιακή βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα ενεργοποιηθεί. 




Πλωτά φράγματα για περιορισμό της ρύπανσης στην Καλντέρα



Δείτε την ανέλκυση του Costa Concordia σε 30 δευτερόλεπτα 

                         



Δείτε τις παρουσιάσεις του Γιάννη Σουδία

Η φίλη μας η θάλασσα








Πετρελαιοκηλίδες, Ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή

Δεν υπάρχουν σχόλια: